۱۱ فیلم ترسناک کلاسیک که حتما باید ببینید
نوشته شده توسط : روژان ساربان زاده

در حال حاضر همه چیز ترسناک است. به خصوص اگر ساعت ها وقت خود را در شبکه های اجتماعی بگذرانید. در سال ۲۰۲۰ با وجود همه گیری جهانی ویروس کرونا به طرز غیر قابل باوری همه کار هایی که به عنوان تفریح استفاده می شد منتفی و خانه نشینی جایگزین آن شد. این واقعیت جدیدی برای همه ما است که به معنای واقعی کلمه همه یاد می گیرند روزانه با آن سازگار شوند. ما آن را دریافتیم ، اما حتی با وجود اینها ، همه ما به دنبال نوعی رسانه هستیم که برای مدتی ذهن خود را از آن دور کنیم. ژانری که ممکن است علاقه شما را برانگیزد، فیلم های ترسناک است.

موردی که در فیلم های ترسناک وجود دارد این است که اغلب دارای امتیاز پایین برای منتقدان هستند زیرا انگیزه های شخصیت به ندرت منطقی به نظر نمی رسد و فضاها این نوع فیلم ها وهم آور است زیرا اغلب فیلم های ترسناک ساخته می شود تا یک ترس به جانمان بیاندازند و مفهوم دیگری ندارد. اما تعدادی از فیلم های کلاسیک قدیمی هستند که توانستند نظر فیلم دوستان را ژانر وحشت تغییر دهند. آن ها فیلم های با مفهومی ساختند که برای درک وحشت از اهمیت ویژه ای برخوردار است، از این نظر که براساس ماهیت واقعی انسان ها ساخته و پرداخته شده اند. ما لیستی از یازده مورد از مهمترین فیلمهای ترسناک که در زمان اکرانشان دیدگاه سینما گران را به ژانر وحشت تغییر دادند آورده ایم. این فیلم ها جزو فیلم های کلاسیک و ترسناکی هستند که سال ها به عنوان الگو برای کارگردانان بوده اند.

 

The Shining 1980   درخشش

حتی اگر درخشش را ندیده باشید ، به احتمال زیاد قسمت زیادی از آن را در شبکه اجتماعی ، گیف ها ، تصاویر و نمایش های تقلیدی دیده اید. فیلمبرداری افسانه ای شاهکار کوبریک در سال ۱۹۸۰ تقریباً بر تمام فیلم های ژانر ترسناک مدرن و هنر فیلم تأثیر زیادی گذاشته است. کوبریک با بیان داستان خانواده ای که در هتلی عظیم و متروک برای مدتی ساکن می شوند، شخصیت اصلی داستان مرد نویسنده ای است که برای نوشتن کتاب جدیدش به یک فضای آرام احتیاج دارد اما پس از مدتی دچار توهمات و جنون شدید می شود و می خواهد خانواده اش را از بین ببرد. کوبریک در این فیلم فضایی تهدیدآمیز ایجاد می کند که از نظر وسعت و دامنه مثل فیلم های آخرالزمانی است. اگرچه استفان کینگ نویسنده این فیلم آن را از تجربیات شخصی نوشته است اما مطمئنا کوبریک با کارگردانی بی نظیرش آن را به خوبی به نقش کشیده است، باید گفت به وضوح یکی از معدود فیلم های اقتباسی است که به داستان آن افزوده شده است.

 11 فیلم ترسناک کلاسیک که حتما باید ببینید

Hausu 1977   هاسو

طرفداران فیلم های ترسناک ممکن است از این فیلم دیوانه کننده ژاپنی که به یک فیلم ترسناک کلاسیک  در میان علاقه مندان واقعی تبدیل شده ، آگاهی نداشته باشند. این حادثه سه گانه و سورئال هیجانی در برخی سکانس های عجیب و غریب فراوان ایجاد می کند ، برخلاف آنچه قبل یا بعد از اکران ۱۹۷۷ در فیلم گرفته شده است. به دور از کابوس های زیبا تولید شده سینمای معاصر ، این فیلم واقعاً معیوب به نوعی همزمان ، عاشقانه ، دوست داشتنی ، نوستالژیک ، ترسناک و فراتر از همه است. خیلی نگران پیگیری همراه با طرح نباشید، فقط از آن لذت ببرید.

 

rosemary’s baby 1968   بچه رزماری

این فیلم به کارگردانی یکی از بزرگترین سینما گران جهان یعنی اقای رومن پولانسکی ساخته شده است. داستان یک خانواده علی‌رغم توصیه دوست نزدیکشان راجع به مخوف بودن آن آپارتمان به ساختمانی قدیمی در برانفورد نقل مکان می‌کنند اما به مرور متوجه همسایگان مرموزشان می شوند که قصد دخالت در زندگی آنان را دارد. به جرات یکی از مفهومی ترین فیلم های ژانر وحشت بچه رزماری است که با داستان حیرت آور و سبک کارگردانی فوق العاده توانسته است پس از سال های زیاد همچنان جزو برترین فیلم های ترسناک باشد. پس از دیدن این فیلم احتمالا از رفتن به آپارتمان های قدیمی اجتناب می کنید زیرا تا مدت ها این داستان در ذهنتان می ماند و موجب ترستان از محیط های آپارتمانی می شود.

 

I Spit On Your Grave 1978     روی قبرت تف می کنم

شاید یکی از بامزه ترین فیلم های ساخته شده در تاریخ باشد، تقریباً غلط است که آن را به عنوان فیلم ترسناک طبقه بندی کنیم  اگرچه کاملاً یک فیلم ترسناک است، اما در مورد محتوای آن چیزی کاملاً جذاب و نگران کننده وجود دارد که می تواند شمارا جذب این داستان کند. این فیلم ظاهراً در مورد یک زن متخلف است که پس از اتفاق بدی که برایش می افتد ، خشم اخلاقی اش را به مردان بروز می دهد . این فیلم به دلیل به تصویر کشیدن شنیع جنایات  پس از اکران در سال ۱۹۷۸ برانگیخت، راجر ایبرت به سادگی آن را “یک کیسه زباله زشت” توصیف کرد. با این وجود ،بسیاری از منتقدان آن را به عنوان الگویی برای یک ژانر کامل که بعدا “انتقام تجاوز به عنف” نامیده شد، خدمت کردم  و فیلمبرداری شدید فیلم همچنان از تلویزیون های معاصر از Twin Peaks تا Riverdale تأثیر زیادی دارد.

 11 فیلم ترسناک کلاسیک که حتما باید ببینید

Halloween 1978   هالووین

سال ۱۹۶۳ ، در شب جشن هالووین پلیس دختری ۱۷ ساله بنام «جودیت میرز» را میابد که تا حد مرگ توسط برادر ۶ ساله اش، «مایکل» با چاقو ضربه خورده است. اکنون بعد از ۱۵ سال، درست چند روز قبل از جشن هالووین، مایکل از زندان می گریزد و آیا لوری استرود آندروژن و می تواند زنده بماند؟ این فیلم از ژانر اسلشر یکی از بهترین نمونه هایی است که تا سال ها توسط کارگردانان مختلف الگو قرار گرفته شد.

 

Audition 1999    آزمون

سینمای ژاپن  و به طور خاص کارگردان تاکاشی میکه بر سینمای ترسناک تاثیر زیادی گذاشته است. تقریباً هر فیلم ترسناکی را که در دهه گذشته اکران شده است توسط این کارگردان جزو بهترین نمونه های فیلم ترسناک بوده است. مرد تنهایی که همسر خود را از دست داده و پسرش قصد ترک او را دارد برای انتخاب یک همسر به کمک دوست فیلمساز خود یک برنامه مصاحبه برای فیلمی خیالی ترتیب می بیند.او در نهایت تحت تاثیر یک زن جوان قرار می گیرد اما ممکن است همه چیز به شدت اشتباه از آب در بیاید.

 

Suspiria 1977    سوسپیر

فیلم کلاسیک ترسناک سوسپریا ۱۹۷۷ به عنوان مثالی عالی و باطنی از هولوکاست تفسیر شد ، تصوری کاملاً کامل از آنچه ژانر وحشت می توانست انجام دهد بود. این فیلم در یک پالت رنگی نئون شگفت انگیز فیلمبرداری شده و بعد از این همه سال همچنان جزو محبوب ترین فیلم های ژانر ترسناک کلاسیک بوده است. در خلاصه داستان فیلم آمده سوزی، یک رقصنده ی باله ی آمریکایی، به فرایبورگ آلمان میرسد تا در این آموزشگاه معروف باله به تعلیمات خودش ادامه بدهد.

11 فیلم ترسناک کلاسیک که حتما باید ببینید

Psycho 1960   روانی

یکی از بزرگترین فیلمهای همه زمانها – ترسناک یا غیر از این – فیلم روانی آلفرد هیچکاک است . این فیلم که انگیزه های خشونت و سردرگمی جنسیتی را با استفاده از روش فرویدی بررسی کرده به جرات الگو اکثر فیلم سازان محسوب می شود. محققان سینما این فیلم را کاملاً کالبدشکافی کرده اند به گونه ای که تحلیل مشهور صحنه های آن به صورت قاب به قاب معمولاً به فیلم سازان نوپا در مدارس هنری سراسر دنیا آموزش داده می شود. مینیمالیسم هیچکاک و وحشت های کاملاً زخمی دور از مراقبت های پراهمیت و همه جا حاضر است که این روزها در فیلم های ترسناک ظاهر می شود ، اما هیچ راهی برای استدلال وجود ندارد که Psycho تقریباً برای هر فیلم ترسناکی که بعد از آن ساخته شده است ، به عنوان یک طرح اصلی عمل کرده است.

 

Nosferatu 1922  نوسفراتو

ممکن است نام دراکولا بیشتر شناخته شود ، اما نوسفراتو واقعاً خون آشام ترین فیلم است. این فیلم صامت ۱۹۲۲ ، براساس رمان معروف گوتیک استوکر ، زیبایی سینمای اکسپرسیونیسم آلمان را با طراحی کیاروسکورو و مناظر زاویه دار و بی رحمانه به نمایش می گذارد. دنیای بصری بیش از حد زیبا شده نوسفراتو می تواند ظاهر وحشت را تعریف کند. پژواک نوسفراتو را می توان در سراسر آثار نویسندگانی مانند تیم برتون ، تری گیلیام ، گیلرمو دل تورو و بسیاری دیگر مشاهده کرد.

 

The Exorcist  ۱۹۷۳   جن گیر

جن گیر به جرات یکی از ترسناک ترین فیلم های تاریخ سینما است. این فیلم در زمان اکران با واکنش های بسیار زیاد منتقدین رو به رو شد و برای تعداد زیادی از بینندگانش در آن سال به یک کابوس شبانه تبدیل شد. جلوه های ویژه فیلم تا به امروز کاملاً شورانگیز و دلهره آور باقی مانده و داستان آن به همان اندازه جذاب است. به نوعی این فیلم چنان ترسناک است که هیچوقت از یاد سینما دوستان نخواهد رفت.

11 فیلم ترسناک کلاسیک که حتما باید ببینید (2)

Scream 1996   جیغ

شاید بزرگترین نمونه سینمای پست مدرن که تاکنون ساخته شده است ، جیغ با ساختارشکنی خودآگاهانه مناطق گرمسیری را که قبل از اکران ۱۹۹۶ آنچنان بی هویت کهنه شده بودند ، قواعد وحشت را منفجر کرد. و با وجود بیش از دو دهه قدمت ، این شوخ طبعی واقعا قدیمی نشده است. همانطور که شخصیت ها یکی یکی از بین می روند ، اظهار نظرهای ناجوانمردانه آنها در مورد دختران نهایی به طرز عجیبی تلخ باقی می ماند. شگفت آور است که این فیلم به دلیل تحریک خشونت مورد سرزنش قرار گرفت ، با توجه به اینکه این یک انتقاد کاملاً واضح اما کاملاً تیزبینانه از به تصویر کشیدن خشونت در سینما است.

۱۱ فیلم ترسناک کلاسیک که حتما باید ببینید





:: برچسب‌ها: دانلود فیلم , فیلم سینمایی , فیلم جدید ,
:: بازدید از این مطلب : 106
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 22 آذر 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: